[ 31. Oktober 2022 ]

DEGEM News – FWD – UPCOMING – WIEN – BERLIN [Annesley Black]

Von: Annesley Black
Datum: Mon, 31 Oct 2022
Betreff: UPCOMING – WIEN – BERLIN

Sehr geehrte Damen und Herren,
Liebe Freund*innen, liebe Kolleg*innen,

Ich möchte Sie herzlich zu den folgenden Konzerten einladen, die in den Oktober in Wien und Berlin stattfinden werden.
I would like to cordially invite you to the following upcoming concerts- the premiere of a new piece for ensemble recherche in Wien, and the collective creation DIGITAL BLOOD hits Berlin.

TOMORROW! 01.11.2022 – WIEN- ENSEMBLE RECHERCHE- WIEN MODERN – SCREAMING SISTERS (UA)
20:30 Wiener Konzerthaus, Mozart-Saal
Programm

Helmut Lachenmann: Trio Fluido (1996)

Salvatore Sciarrino: Lo spazio inverso (1985)

Kristine Tjøgerson: Sea Floor Dawn Chorus (2022, EA)

Annesley Black: screaming sisters (2022, UA) – for ensemble and live electronics

Helmut Lachenmann: Mes Adieux (2022, EA)

Ensemble Recherche
Lisa Meignin– Flöte, Eduardo Olloqui – Oboe, Shizuyo Oka – Klarinette, Christian Dierstein – Schlagzeug, Klaus Steffen-Hollander – Klavier, Melise Mellinger – Violine, Geneviève Strosser – Viola, Åsa Åkerberg – Cello, Simon Spillner – Klangregie

https://www.wienmodern.at/2022-ensemble-recherche-en-2355
https://www.ensemble-recherche.de/event/wien-modern

about screaming sisters

Amanda and I, toe-to-toe in the bathtub, discovered that if we screamed high and loud enough, our voices shimmering across the cold enamel tiles, bouncing from corner to corner of the reverberant bathroom, my sister and I discovered, if we screamed at certain proximity to one another, that our tones began to take on a life of their own, tickling our cochlea. Our two tones, after erupting from our mouths, embarked upon their journey from the reverberant walls to the cracked wooden ceiling overhead. They initiated their afterlife, finally connecting and, if their ambit was narrow enough, spawning a third, a shadow sound, which buzzed and tingled in our inner ear.

This memory of two screaming sisters in a bathtub, residual tones, spawned the idea for a piece which deals with psychoacoustic phenomena, a piece for chamber musicians and the artifacts of their sounds – their shadow chamber music partners. The phantoms are intensified, magnified by loudspeakers, whose own corporeality, when treated as instruments, becomes a crucial part of the experience, a third layer of interaction.The composition is a contemplation of materialized memories.

***DEUTSCH***

Zehe an Zehen in der Badewanne, entdeckten Amanda und ich, dass unsere Stimmen von einer kalten, emaillierten Fliese zur anderen schimmerten und im halligen Badezimmer von einer Ecke zur anderen sprangen, wenn wir nur hoch und laut genug schrien. Meine Schwester und ich entdeckten, dass unsere Töne begannen, ein Eigenleben anzunehmen und unsere Hörschnecke zu kitzeln, wenn wir einander in einer gewissen Nähe anschrien. Die zwei Töne, die eruptiv aus unseren Mündern hervordrangen, begaben sich dann auf eine Reise von den reflektierenden Wänden zur rissigen Holzdecke über uns. Damit begann auch ihr Eigenleben, in dem sie sich, wenn ihr Bereich nah genug war, schließlich vereinten und einen dritten, schattenhaften Ton erzeugten, der in unserem Innenohr summte und kribbelte.

Die Erinnerung an zwei schreiende Schwestern in einer Badewanne und diese verbleibenden Töne inspirierten mich zu diesem Stück, das sich mit psychoakustischen Phänomenen auseinandersetzt. Ein Stück für Kammermusiker*innen und die Artefakte ihrer Töne – ihre Schattenkammermusikpartner*innen. Die Phantome werden dabei intensiviert und durch Lautsprecher verstärkt, deren eigene Körperlichkeit zu einem wesentlichen Teil des Erlebnisses wird, wenn diese als Instrumente behandelt werden und so eine dritte Ebene der Interaktion entsteht. Die Komposition ist für mich eine Kontemplation über materialisierte Erinnerungen und klangliche Phantomgliedmaßen. (Annesley Catherine Black)
***
10.11.2022- BERLIN – KINKY MUPPET and THE NUBES – KLANGWERKSTATT – DIGITAL BLOOD
20:00 Kunstquartier Bethanien, Studio 1

Programm
Digital Blood – Elektroperette von Annesley Black & Kinky Muppet (Konzertfassung) (2022)

KINKY MUPPET (A)

Katrin Plavčak – E-Gitarre & Stimme
Nicholas Hoffman – E-Bass & Stimme
Oliver Stotz – Schlagzeug

THE NUBES (D)

Carola Schaal – Klarinette & Stimme
Paul Hübner – Trompete, Stimme & Live-Electronics
Stephen Menotti – Posaune, Stimme & Live- Electronics
Annesley Black – Synthesizer, Stimme & Live- Electronics

Sabine Marte – Lichtregie & Choreographie
http://klangwerkstatt-berlin.de/2022/konzerte/14-annesley-black-kinky-muppet-digital-blood

In a strange environment, developed and designed by artist Katrin Plavčak, three rock musicians with Dadaist tendencies meet four musicians of New Music. They are all „armed“ with analog and digital instruments.
In this bizarre landscape, the group is confronted with characters from Plavčak’s fantastic world: Humorous cyborg cloud-beings – half-man, half-animal, half-machine, such as the robotic armored tank, Jack the Dog or Roger the semi-acoustic guitar, the cloud from which a hand protrudes, the sawed-off tree stumps and, of course, the „Protest Man,“ the Bearded Mushroom or the chorus of Jolly Dentists (whose chorus ponders what „app“ is needed to download this cutlet). The music theater piece sketches a thoroughly digitized, post- or transhuman world with fantastic prototypes that cannot and will not simply shed their human heritage.
Any distinction between singing, speaking, stuttering and animalistic roaring is nullified just as musical genre boundaries blur. To create this strange musical entity, the artists* have opted for an interdisciplinary, collaborative process that allows for spontaneity and individuality within fixed elements. Kinky Muppet’s songs, for example, perform migratory movements. They reappear in the quartet’s arrangements, they also become disembodied, as it were, and sound like a false feed from an interplanetary chat, a hymn to invoke the last „bearded mushroom,“ the protester who treats himself to a completely analogue pilsner.

DEUTSCH

In einer seltsamen Umgebung, imaginiert von der Künstlerin Katrin Plavčak, treffen drei Rockmusiker:innen mit dadaistischen Tendenzen auf vier Musiker:innen der Neuen Musik – als Holzfäller:innen mit analogen und digitalen Instrumenten.
In dieser bizarren Landschaft wird die Gruppe mit Figuren aus Plavčaks phantastischer Welt konfrontiert: humorvolle Cyborg-Wolpertinger – halb Mensch, halb Tier, halb Maschine, wie der für das Militär entwickelte Roboter-Hund Jack the Dog, oder Roger T. Guitar, die halbakustische Gitarre.
Eine Wolke, die per Anhalter fahren will, bärtige Pilze oder der Chor der Jolly Dentists, die das Geschehen mit ihren Kommentaren stören. Selbstverständlich darf auch Alexa als Partnerersatz nicht fehlen oder eine A.I., die ihre kreative Ader entdeckt.
Die Elektroperette Digital Blood entwirft eine durchdigitalisierte, transhumane Welt mit fantastischen Prototypen, die ihr humanes Erbe nicht einfach abstreifen können und wollen.
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Annesley Black, Frankfurt a.M

Publishers: http://www.editionjulianeklein.de/black

youtube: https://www.youtube.com/channel/UCjwNKprlXfrxojcDgJrvHZQ