Von: Hörbar e.V. – Konzert- und andere Ankündigungen
Datum: 10. November 2010 14:50:41 MEZ
Betreff: [announce] Konzerte im November und Dezember
hörbar
verein zur förderung experimenteller musik
brigittenstraße 5 (im b-movie)
20359 hamburg
tel : 040 / 430 58 67
(mittwochs 20-1 uhr)
http://www.hoerbar-ev.de
Die Konzerte im November und Dezember
Folgende Termine stehen bis zum Ende des Jahres fest:
Mittwoch, 10. November
Dafna Naphtali (BROOKLYN, New York)
Dafna Naphtali is a sound-artist/improviser/composer/singer/guitarist/
electronic-musician. An active and versatile performer, she has been
performing and composing since the mid-90’s using her custom Max/MSP
programming for sound processing of voice and other instruments. She
co-leads the digital chamber punk ensemble, What is it Like to be a
Bat with Kitty Brazelton (http://www.whatbat.org) and has
collaborated / performed with many experimental musicians and video
artists, such as Lukas Ligeti, David First, Chuck Bettis, Joshua
Fried, Ras Moshe, Alexander Waterman, Kathleen Supové and Hans Tammen,
Benton-C Bainbridge and Angie Eng among others, and is a member of
Magic Names vocal ensemble championing the vocal work of Stockhausen.
http://www.myspace.com/dafnanaphtali
http://dafnalula.blogspot.com/
Mittwoch, 17. November (21.00 h)
Präsentiert Radio Gagarin ein kleines Noise-Festival mit folgenden
Projekten:
THE RITA (Vancouver, British Columbia, Canada)
Sam McKinlay
The Rita, a sound art project by Sam McKinlay, practices in the media
arts audio genre termed as ‘harsh noise’. The Rita’s first recorded
document was released in 1996 and has participated in live audio
performances since 2002. Many of McKinlay’s international audio CD,
LP, cassettes, and live performances are also under his sound art
moniker The Rita. The genre of ‘harsh noise’ is a part of the world
of academic experimental sound and performance with the use of various
live and pre- recorded analog sources, distortion pedals, large
amplifiers, and sometimes visuals. The Rita’s live audio sets are
characterized as being very loud, abrasive, textural, dynamic, and
visceral as the live shows and recorded documents are powerful
examples of the possibilities of abstracted sound and its effect on
the listeners
http://bakurita.blogspot.com http://bakurita.blogspot.com
Oscillating Innards (Portland, Oregon, USA)
Gordon Ashworth
The dynamic live sets of Oscillating Innards consist of visceral
electro-acoustic noise, textural collages of tape manipulation, and
overwhelmingly cathartic vocal and physical presence. Performances
and audio documents have often used acoustic objects in unusual but
highly effective manners, i.e. an entire car door and bumper, a metal
file cabinet, a boat propeller, a prepared piano, a power drill and
broken cymbals. Use of such objects lends to a form a physical,
concrete parallel to the aural impressionism.
Freitag, 26. November (21.00h)
Gene Coleman: Hyper Sensory Dream / Nikolaus Gerszewski: TEXTURES
Gene Coleman is a composer, musician and artistic director. He has
created over 40 works for various instrumentation, often-using complex
notations and improvisation in the same score. Radical use of the
instrument’s sound producing possibilities makes Coleman, both as a
composer and as a performer, a musician who seeks a greater synthesis
between what is called sound (or noise) and what is called music.
Since 2001 his work has focused on globalization and music’s
relationship with architecture and video.
http://www.soundfield.org/genecoleman.html
Programm des Lyra Trio (Nikolaus Gerszewski: Gitarre; Marion Fermé:
Blockflöten; Johnny Chang: Viola, Violine):
Mittwoch, 1. Dezember (22.00. h)
lautleben
3 Video/Konzert TonArt Ensemble
Mittwoch, 8. Dezember
Lyra Trio
Nikolaus Gerszewski: TRIO (2009), für Gitarre, Violine & Blockflöte,
ist eine Pattern-Komposition mit flexiblen Parametern:
Geschwindigkeit, Ereignisdichte, Reihenfolge und Dauer der Einsätze
beruhen auf Absprache oder spontaner Entscheidung der Interpreten.
Durch ein Sytem von Spielregeln ist der musikalische Prozess gesteuert.
Sascha Lino Lemke: Re:re:Record a re (2009),für Blockflöte & Live-
Elektronik, ist eine elektroakustische Komposition, bei der die
Atemgeräusche, durch die Blockflöte hindurch, und durch Einsatz von
Elektronik moduliert werden.
Johnny Chang: New Piece (2010), für flexible Besetzung, basiert auf
Zufallsverfahren, nach dem Modell des ”ERRATUM MUSIKAL“ von Marcel
Duchamp.
Phil Corner: Gamelan-Lyra-Trio (Bearbeitung für Viola, Blockflöten und
präpariertes Klavier,2010), ist auf einer Tonhöhen- und Dauernreihe
aufgebaut, die als Spielmaterial für improvisative Segmente
verbindlich bleibt. Die Musiker schreiben, nach Anleitung des
Komponisten ihren eigenen Notentext.
Die Veranstaltungsreihe „to & fro“ ist eine Austauschprogramm zwischen
den Stadten Hamburg und Berlin, und wird vom Bezirksamt Hamburg Mitte
und der Hamburgischen Kulturstiftung gefördert. Phil Corner wird (auf
Einladung der Initiative21) Gastkomponist des Festivals Blurred Edges
2011 sein; deshalb ist es uns ein besonderes Anliegen, seine Musik
schon im voraus dem Hamburger Publikum vorzustellen. Corner ist Fluxus-
Künstler, Weggefährte u.a. von John Cage, und ist dem Post-
Dadaistischen Kontinuum, einer spielerischen und prozessorientierten
Musik, treu geblieben.
Mittwoch, 15. Dezember
Stark Bewölkt in der Hörbar:
– Eddie Prévost (UK), percussion and drums
Eddie Prévost spielt ein Solo Set und zusammen mit dem:
– Stark Bewölkt Quartett:
Gregory Büttner, computer,objects, speakers
Heiner Metzger, soundtable
Michael Maierhof, cello
Birgit Ulher, trumpet,radio, objects, speakers
– Granular Fields: trumpet and electronic, Duo Birgit Ulher & Jacob
Sello
For a fuller discography see:
http://www.matchlessrecordings.com
Dienstag, 28. Dezember 2010, ab 20:00 Uhr
Institut für Feinmotorik
Augsburger Tafelconfect
TeraZza
Mittwoch, 29. Dezember 2010, ab 20:00 Uhr
Roel Meelkop
Herr Penschuck
?Alos
Alles Nähere zum AKF habe ich bereits in einer gesonderten Mail
verschickt und sind ansonsten nochmals unter:
nachzulesen
————————————