Von: Annesley Black
Datum: Sat, 8 Feb 2025
Betreff: UPCOMING- STUTTGART (or Online-stream), MONTRÉAL, GRAZ
tonight! 08.02.2025, 22:30 (C.E.T.) ECLAT festival, Stuttgart, Theaterhaus T.3
online streaming link! (18:30 Eastern standard time)
Digital Blood. Elektroperette von Annesley Black, Katrin Plavčak, Kinky Muppet and the Nubes
With Kinky Muppet and The Nubes
Auftrag von Kunstverein Heilbronn e.V. und Förderkreis Neue Musik e.V.
Mitwirkende
Kinky Muppet: Katrin Plavčak (E-Gitarre, Stimme), Nicholas Hoffman (E-Bass, Stimme), Oliver Stotz (Schlagzeug, Stimme, Electronics)
The Nubes: Carola Schaal (Klarinette, Stimme), Paul Hübner (Trompete, Stimme, Live- Electronics), Stephen Menotti (Posaune, Stimme, Live-Electronics), Annesley Black (Synthesizer, Live-Electronics, Stimme)
Lichtregie und Choreographie: Sabine Marte
BESCHREIBUNG – siehe unten (Deutsch)
SHADOW MUSIC
14.02.2025, 19:00 (eastern standard time)
Société des arts technologiques, 1195 Boulevard Saint-Laurent, Montréal Québec.
New European Ensemble will play shadow music in a new version for ensemble and video (originally for ensemble and three shadow players) in a programme featuring works from myself, Kristine Tjøgersen, Joanna Bailie, Raphael Cendo and Francis Battah as part of the Montréal New Musics Festival (SMCQ)
DESCRIPTION – see below. (English)
SCRAP
28.02.2025, 19:45 (C.E.T.)
MUMUTH, György-Ligeti-Saal, Graz.
PPCM Ensemble plays will play my piece SCRAP in a programme featuring works from myself, Mark Andre, Franck Bedrossian and Clemens Gadenstätter as part of the IMPULS Festival in Graz.
digital blood
In einer seltsamen Umgebung, entwickelt und gestaltet von der Künstlerin Katrin Plavčak, treffen drei Rockmusiker*innen mit dadaistischen Tendenzen auf vier Musiker*innen der Neuen Musik. Ausgerüstet sind nun die Holzfäller*innen mit analogen und digitalen Instrumenten.
In dieser bizarren Landschaft wird die Gruppe mit Figuren aus Plavčaks phantastischer Welt konfrontiert: humorvolle Cyborg-Wolpertinger – halb Mensch, halb Tier, halb Maschine, wie der für das Militär entwickelte Robot-Dog oder Jack the Dog aus Adventure Time oder Roger die halbakustische Gitarre, eine Wolke, die per Anhalter fahren will, die abgesägten Baumstümpfe und das „Protesen-Wesen“, die bärtigen Pilze oder der Chor der Jolly Dentists (die das Geschehen mit Kommentaren stören). Selbstverständlich darf auch Alexa als Partnerersatz nicht fehlen oder eine A.I. die ihre kreative Ader entdeckt. Die Elektroperette, das szenische Musikstück, entwirft eine durchdigitalisierte, post- bzw. transhumane Welt mit fantastischen Prototypen, die ihr humanes Erbe nicht einfach abstreifen können und wollen.
Die Musik selbst ist ebenfalls ein Mischwesen – halb improvisiert, halb komponiert und die Grenzen zwischen Rock-Song und Neuer Musik herausfordernd. Die Erzählung ist nicht linear, vielmehr spiegelt sich in der Musik das bisweilen unvermittelte Aufeinandertreffen verschiedener Spezies. Sie enthält komplett instrumentale bis zu tutti a-cappella Abschnitte und jede mögliche Variation dazwischen. Die musikalischen Genregrenzen verschwimmen. Um dieses seltsame musikalische Wesen zu schaffen, haben sich die Künstler*innen für einen interdisziplinären, kollaborativen und gegenseitig inspirierenden Prozess entschieden, der Spontaneität und Individualität innerhalb fester Elemente zulässt. Annesley Black hat Motive der Band aufgenommen, diese zum Teil umgeformt, ergänzt, fragmentiert und durch eigene Kompositionen ergänzt. So vollziehen etwa die Lieder von Kinky Muppet Wanderbewegungen. Textteile der Lieder tauchen in den Arrangements des Quartetts wieder auf, sie werden darüber hinaus gleichsam körperlos und erklingen wie eine falsche Einspeisung aus einem interplanetarischen Chat, eine Hymne zur Beschwörung des letzten „bärtigen Pilzes“, der sich ein ganz analoges Pils gönnt.
Text: Annesley Black, Katrin Plavčak, Matthia Löbke, Heilbronn, 2022.
SHADOW MUSIC
A research into shadow theater led me to Thai „shadow music“. This term refers to a musical genre that emerged in the early 1960s and combines elements of predominantly instrumental West Coast surf rock with traditional Thai melodies, timbres and forms. Its origins are closely linked to the American soldiers who visited the Land of Smiles as tourists on their days off during the Vietnam War and were offered an entertainment program. This makes „Shadow Music“ or „wong shadow“ a sounding symptom of America’s influence on Thai culture through a policy that supported the monarchy at the time in order to create a counterpoint to the communist regimes of neighbouring countries. At the same time, however, it is also an expression of an emancipatory process in which the musicians actively appropriate and transform American music due to and despite the political conditions and perform it with dedication and high energy.
I take this attitude as a model and try to appropriate the music by rewriting it: on the one hand piphat, the ceremonial music of Thailand, and on the other hand surf music.
Piphat is characterized by a long, repetitive melody consisting of several phrases of varying duration and a regular pulse with few syncopations, which is increasingly accelerated in the course of the circular repetitions. The melody is played heterophonically by several instruments and the pulse is played sparingly with drums or cymbals.
Surf rock is characterized by the powerful, reverb-soaked guitar sound with expressive use of the vibrato lever. Surf music usually has a 32-bar form scheme in 4/4 time and a virtuoso drum set that articulates the constant, fast tempos.
Such characteristics contradict the irregular phrasing in the horizontal course of piphat music. This contradiction can be heard in „Wong Shadow“. It is conflict-laden music that attempts to combine tradition and ritual with a capitalist understanding of democracy.
The contradictory musical structures in my composition are not connected vertically as in „Wong Shadow“, but are notated in different layers. Each layer represents a different degree of distance/proximity to the sources mentioned. While a click-track as sole ruler beats the 4/4 beat of the surf music and combines it with gradual accelerandi derived from the piphat, there are shadow conductors also at work. The shadow theater determines which layer each instrument has to play and when it has to be silent. The musicians, guided by the click, form-influencing shadows and musical text, are confronted with a high degree of domination. If one of them decides to step out of line, they must bear the consequences.
Annesley Black, Sept.2016